Symposium 2025

woensdag 8 oktober 2025

Van harte welkom op het JufMeester-symposium.

Tijdens dit symposium bieden we je verdieping, verrijking en inspiratie voor je volgende werkdag!


Kijken met andere ogen?!

ontdek, leer en groei


Jason Fredrick dompelt ons tijdens de plenaire keynote onder in zijn bijzondere kijk op het inzetten van nieuwsgierigheid en verwondering in de klas. Daarna zijn er twee workshoprondes waarin je kennis opdoet en ervaringen kunt uitwisselen. Dit kun je direct de volgende dag inzetten in de klas!

Datum

D.V. woensdag 8 oktober 2025

Locatie

Van der Valk, Leuvenumseweg 7, Harderwijk

Tijd​​​​​​​

13:00 - 17:00 uur

Prijs

€115,- incl. BTW

(gratis voor JufMeester invallers en studenten)

Symposium 2025

Program​​​​​​​ma

13:00 uur: Inloop

13:30 uur: Opening

13:40 uur: Keynote

14:00 uur: Workshopronde 1

15:00 uur: Pauze

15:30 uur: Workshopronde 2

16:30 uur: Afsluiting en naborrelen met een hapje en drankje

Meld je aan voor 24 september 2025!

"Nieuwsgierigheid is de brandstof voor ontdekken, onderzoeken en leren."


Jason Fredrick van Eunen dompelt ons tijdens de plenaire keynote onder in zijn bijzondere kijk op het inzetten van nieuwsgierigheid en verwondering in de klas.


Leerkrachten hebben namelijk de sleutel in handen om een nieuwsgierige sfeer in de klas te creëren: een veilige sfeer waar leerlingen durven vragen te stellen, met trots nieuwe dingen proberen, zichzelf ontwikkelen en samen op onderzoek uitgaan. Uit onderzoek blijkt dat nieuwsgierige lessen zelfs helpen om kinderen de informatie beter te laten begrijpen en onthouden! Nieuwsgierigheid prikkelen is dus dé manier om leerlingen te verwonderen en te activeren in de klas.


Tijdens de keynote en de workshop duiken de deelnemers samen met Jason Fredrick in de fascinerende wereld van nieuwsgierigheid. Hoe word je nu precies nieuwsgierig? Hoe werkt het in je brein? Welke technieken werken om nieuwsgierig denken en doen te activeren bij leerlingen én jezelf? Hoe wakker je het vragen stellen aan?


Aan de hand van wetenschappelijke onderzoeken geeft Jason bewezen tips, technieken en methodes die een nieuwsgierige houding bij leerlingen en leerkrachten stimuleren.


Na de keynote van Jason Fredrick zijn er twee workshoprondes waarin je kennis opdoet en ervaringen kunt uitwisselen.

Bekijk de workshops van 2025

Terugblik symposium 2024

'Een hart voor leerlingen!'

Op 16 oktober 2024 organiseerde JufMeester met succes het symposium “Een hart voor leerlingen!”. Er kwamen zo’n 50 enthousiaste deelnemers bijeen in Harderwijk. Onder de deelnemers bevonden zich leerkrachten, onderwijsondersteunend personeel en studenten. Allen met een gedeelde passie voor het onderwijs.


Na de opening door Marien Klein van JufMeester, werd de keynote verzorgd door Otto Zwolsman. Zwolsman hield een pakkende lezing over hoe jongeren uit het speciaal onderwijs ons kunnen raken en inspireren door hun gedrag. En op welke manier kan worden omgegaan met hen, door verbinding te leggen vanuit het hart met de kinderen. Zijn verhaal bood perspectieven op de kracht en potentie van deze “jonge wereldgangers”. Daarmee liet hij zien hoe leerkrachten hen beter kunnen begrijpen en begeleiden.


Daarnaast waren er boeiende bijdragen van andere sprekers tijdens workshoprondes. Doctorandus Peter Teitler gaf in workshops zijn visie op gedragsproblemen. Dit deed hij aan de hand van zijn bestseller ‘Lessen in Orde’. Tegelijkertijd nam vakdocent muziek Maurits Willemsen de leerkrachten interactief mee in de mogelijkheden om muziek toepasbaar te maken in de lessen van kleuters tot bovenbouw. In de workshops van onderwijsadviseur Heidi den Ouden stonden de executieve functies centraal, met haar expertise en ruime ervaring in het onderwijs.


Tijdens het symposium was veel tijd voor onderlinge ontmoeting, waarbij leerkrachten de kans kregen om ervaringen uit te wisselen en nieuwe ideeën op te doen. De positieve sfeer en de levendige gesprekken maakten duidelijk dat het thema “Een hart voor leerlingen!” en de praktische toepasbaarheid van de workshops, het symposium tot een succes maakten.


De deelnemers geven het symposium gemiddeld een 8,5.





Meer workshops volgen?

Elk jaar organiseren we verschillende workshops, zodat je altijd op de hoogte blijft van de nieuwste ontwikkelingen in het onderwijs en in contact komt met andere invallers.